Description
The laud is a plucked chordophone.
Description of the instrument
It has a pear-shaped soundboard with a window. The fretted neck comes out of the box. The headstock is at the top end of the neck and is used to tune the instrument. The laud has six double strings stretched the headstock and the bridge.
Way of playing
The player holds the neck with one hand and presses the strings at the frets to give the notes. With the other hand, the strings are plucked so that they vibrate and emit sound, with a pick or plectrum more frequently than with the fingers.
Historical mentions
Today in the Basque Country, string instruments of this type and rondalla or studentina-type string groups are rare. However, they were important in former times. They still exist, among others, in Lekeitio (Estudiantina) and Mundaka (Atorrak), as well as in the Ribera region of Navarra. The use of this type of musical instruments is still alive, with a genuine character and linked to the local culture, accompanying the jotas, for instance.
Father Donostia (1951) offers us some old information on these instruments. He collected the following mentions related to the Navarre Court: "The king bought a lute from Ancho de Echalecu [...] (1424)" (p. 11), and "the Prince of Viana (1421-1461) had a French singer, a Navarrese lute player and an English organist "(p. 12).
On the other hand, and although we have little information, it is clear that groups such as the rondalla and the studentina were known in the 19th Century in many towns in Euskal Herria.
These groups were made up of the following instruments, according to their size:
- Plucked strings:
Bandurria, lute and sometimes mandolin (melody)
Guitar (harmony and rhythm).
- Rubbed string: violin.
- Wind: transverse flute and clarinet.
- Menbranophones-idiophones: tambourine with metal plates (rhythm).
In some old photographs, we can also see a metal aerophone.
SOURCES
Bibliography
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (1996). Soinutresnak euskal herri musikan. Hernani: Orain.
DONOSTIA, Aita (1951): Música y Músicos en el País Vasco. Biblioteca Vascongada de los Amigos del País. San Sebastián. Obras Completas del P. Donostia. T. II. Ed. La Gran Enciclopedia Vasca. Bilbao, 1983.
FELIU CORCUERA, Alfredo. (1987). Gure Herria. Tradiciones y costumbres del País Vasco. Donostia: Kriselu.
Discography
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (2017). Soinu-tresnak Euskal Herri Musikan. 1985-2010. Elkar-Soinuenea Fundazioa. CD DVD-E 968.
LEKEITIOKO ESTUDIANTINA. (1983). Aratuste Alai. IZ-185.
Filmography
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (2017). Soinu-tresnak Euskal Herri Musikan. 1985-2010. Elkar-Soinuenea Fundazioa. CD DVD-E 968.
Image gallery
Video
Audio
Nafar jotetako sarrera instrumentala. Lasarteko Errondaila. Lasarte, 1999.
Full sheet
- Number:
- 83
- Notes:
- Lute
- Content:
El laúd es un instrumento de la familia de los cordófonos pulsados.
Descripción del instrumentoTiene una caja de resonancia en forma de pera y una boca o agujero. El mástil es trasteado y sale de la caja. En el extremo superior del mástil se encuentra el clavijero, que sirve para afinar el instrumento. Entre las clavijas y el puente se tensan seis cuerdas dobles.
Modo de interpretación
El mástil se sujeta con una mano, pisando las cuerdas en los trastes para dar las diversas notas. Con la otra mano, más frecuentemente con una púa o plectro que con los dedos, se pulsan las cuerdas para que éstas emitan sonido al vibrar.
HistoriaHoy en día en Euskal Herria los instrumentos de cuerda de este tipo y los grupos de cuerda tipo rondalla o estudiantina son escasos. No obstante, en otros tiempos han sido importantes. Todavía se pueden escuchar, entre otros, en la costa vizcaína de Lekeitio (Estudiantina) y Mundaka (Atorrak), así como en la zona de la Ribera navarra. En la Ribera se ha mantenido vivo el uso de este tipo de instrumentos musicales, con carácter propio y ligados a la cultura local, acompañando a las jotas, por ejemplo.
El Padre Donostia (1951) nos ofrece algunos datos antiguos sobre estos instrumentos. Recogió las siguientes menciones relacionadas con la Corte navarra: "Ancho de Echalecu, al que el rey compró un laud (1424)" (pág. 11), y "el Príncipe de Viana (1421-1461) tenía un cantante francés, un laudista navarro y un organista inglés" (pág. 12).Por otra parte, y aunque disponemos de poca información, está claro que grupos como la rondalla y la estudiantina se conocían en el siglo XIX en muchos pueblos de Euskal Herria.Estos grupos se componían, según su tamaño, de los siguientes instrumentos:Cuerda punteada:
Bandurria, laúd y a veces mandolina (melodía)Guitarra (armonía y ritmo).
Cuerda frotada: violín.Viento: flauta travesera y clarinete.Menbranófonos-idiófonos: pandero con chapas metálicas (ritmo).En algunas fotografías antiguas también podemos ver algún aerófono de metal.
FUENTES
Bibliografía
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (1996). Soinutresnak euskal herri musikan. Hernani: Orain.
DONOSTIA, Aita. (1951). Música y Músicos en el País Vasco. Biblioteca Vascongada de los Amigos del País. San Sebastián. Obras Completas del P. Donostia. (Tomo II). Bilbao: Ed. La Gran Enciclopedia Vasca. 1983.
FELIU CORCUERA, Alfredo. (1987). Gure Herria. Tradiciones y costumbres del País Vasco. Donostia: Kriselu.
Discografía
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (2017). Soinu-tresnak Euskal Herri Musikan. 1985-2010. Elkar-Soinuenea Fundazioa. CD DVD-E 968.
LEKEITIOKO ESTUDIANTINA. (1983). Aratuste Alai. IZ-185.
Audiovisuales
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (2017). Soinu-tresnak Euskal Herri Musikan. 1985-2010. Elkar-Soinuenea Fundazioa. CD DVD-E 968.