Azalpena
Lautea pultsatutako kordofonoen familiako soinu-tresna da.
Egitura
Udare itxurako erresonantzia kaxa du, leiho batekin. Kaxa honetatik giderra ateratzen da. Giderrak traste edo koskak izan ohi ditu eta goialdean hariak afinatzeko larakoa du. Larakoaren eta zubiaren artean sei hari bikoitz izan ohi ditu tenkatuta.
Joera
Esku batekin giderra harturik, hatzekin hariak zapalduz nota ezberdinak ematen dira. Beste eskuarekin, hatzez baino maizago plektroz, hariak pultsatzen dira, bibraraztean hotsa eman dezaten.
Historia
Gaur egun mota honetako harizko soinu-tresnak eta errondaila edo estudiantina gisako harizko taldeak urriak badira ere, beste garaietan garrantzizkoak izan dira Euskal Herrian. Oraindik ere, besteak beste, Bizkaiko kostaldean Lekeition (Estudiantina) eta Mundakan (Atorrak), zein Nafarroako Erribera aldean entzun ditzakegu halakoak. Erriberan mantendu da bizien halako soinu-tresnen erabilpena, berezko izaerarekin eta herriko kulturarekiko loturarekin, joten laguntzaile bezala, besteak beste.
Aita Donostiak (1951) ematen dizkigu soinu-tresna hauei buruzko zenbait datu zahar. Nafarroako Korteari loturiko honako aipamenak jaso zituen: “Ancho de Echalecu-ri erregeak laud bat erosi zionari (1424)” (11.or.) eta “Bianako Príntzipeak (1421-1461) bazeuzkan frantziar abeslari bat, nafartar laud-jole bat eta ingeles organo-jole bat” (12. or.).
Bestalde, informazio gutxi badugu ere, garbi dago errondaila eta estudiantina gisako taldeak, XIX. mendean Euskal Herriko herri askotan ezagutzen zirela.
Talde hauek, tamainaren arabera, halako soinu-tresnaz osatzen ziren:
- Hari punteatua:
bandurria, lautea eta batzuetan mandolina (doinua)
gitarra (armonia eta erritmoa).
- Hari igurtzia: biolina.
- Haizezkoak: zeharkako flauta eta klarinetea.
- Menbranofonoak-idiofonoak: metalezko txindak dituen panderoa (erritmoa).
Argazki zahar batzuetan, metalezko aerofonoren bat ere ikus dezakegu.
ITURRIAK
Bibliografia
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (1996). Soinutresnak euskal herri musikan. Hernani: Orain.
DONOSTIA, Aita. (1951). Música y Músicos en el País Vasco. Biblioteca Vascongada de los Amigos del País. San Sebastián. Obras Completas del P. Donostia. (II.liburukia). Bilbo: Ed. La Gran Enciclopedia Vasca. 1983.
FELIU CORCUERA, Alfredo. (1987). Gure Herria. Tradiciones y costumbres del País Vasco. Donostia: Kriselu.
Diskografia
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (2017). Soinu-tresnak Euskal Herri Musikan. 1985-2010. Elkar-Soinuenea Fundazioa. KD DVD-E 968.
LEKEITIOKO ESTUDIANTINA. (1983). Aratuste Alai. IZ-185.
Bideoak
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (2017). Soinu-tresnak Euskal Herri Musikan. 1985-2010. Elkar-Soinuenea Fundazioa. KD DVD-E 968.
Irudi galeria
Bideoa
Audioa
Nafar jotetako sarrera instrumentala. Lasarteko Errondaila. Lasarte, 1999.
Fitxa osoa
- Zenbakia:
- 83
- Klasifikazioa:
- Kordofonoak -> Puntzatua (behatz edo puaz)
- Oharrak:
- Lute
- Edukia:
El laúd es un instrumento de la familia de los cordófonos pulsados.
Descripción del instrumentoTiene una caja de resonancia en forma de pera y una boca o agujero. El mástil es trasteado y sale de la caja. En el extremo superior del mástil se encuentra el clavijero, que sirve para afinar el instrumento. Entre las clavijas y el puente se tensan seis cuerdas dobles.
Modo de interpretación
El mástil se sujeta con una mano, pisando las cuerdas en los trastes para dar las diversas notas. Con la otra mano, más frecuentemente con una púa o plectro que con los dedos, se pulsan las cuerdas para que éstas emitan sonido al vibrar.
HistoriaHoy en día en Euskal Herria los instrumentos de cuerda de este tipo y los grupos de cuerda tipo rondalla o estudiantina son escasos. No obstante, en otros tiempos han sido importantes. Todavía se pueden escuchar, entre otros, en la costa vizcaína de Lekeitio (Estudiantina) y Mundaka (Atorrak), así como en la zona de la Ribera navarra. En la Ribera se ha mantenido vivo el uso de este tipo de instrumentos musicales, con carácter propio y ligados a la cultura local, acompañando a las jotas, por ejemplo.
El Padre Donostia (1951) nos ofrece algunos datos antiguos sobre estos instrumentos. Recogió las siguientes menciones relacionadas con la Corte navarra: "Ancho de Echalecu, al que el rey compró un laud (1424)" (pág. 11), y "el Príncipe de Viana (1421-1461) tenía un cantante francés, un laudista navarro y un organista inglés" (pág. 12).Por otra parte, y aunque disponemos de poca información, está claro que grupos como la rondalla y la estudiantina se conocían en el siglo XIX en muchos pueblos de Euskal Herria.Estos grupos se componían, según su tamaño, de los siguientes instrumentos:Cuerda punteada:
Bandurria, laúd y a veces mandolina (melodía)Guitarra (armonía y ritmo).
Cuerda frotada: violín.Viento: flauta travesera y clarinete.Menbranófonos-idiófonos: pandero con chapas metálicas (ritmo).En algunas fotografías antiguas también podemos ver algún aerófono de metal.
FUENTES
Bibliografía
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (1996). Soinutresnak euskal herri musikan. Hernani: Orain.
DONOSTIA, Aita. (1951). Música y Músicos en el País Vasco. Biblioteca Vascongada de los Amigos del País. San Sebastián. Obras Completas del P. Donostia. (Tomo II). Bilbao: Ed. La Gran Enciclopedia Vasca. 1983.
FELIU CORCUERA, Alfredo. (1987). Gure Herria. Tradiciones y costumbres del País Vasco. Donostia: Kriselu.
Discografía
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (2017). Soinu-tresnak Euskal Herri Musikan. 1985-2010. Elkar-Soinuenea Fundazioa. CD DVD-E 968.
LEKEITIOKO ESTUDIANTINA. (1983). Aratuste Alai. IZ-185.
Audiovisuales
BELTRAN ARGIÑENA, Juan Mari. (2017). Soinu-tresnak Euskal Herri Musikan. 1985-2010. Elkar-Soinuenea Fundazioa. CD DVD-E 968.